صحبت كردن با مشتركان خود را بس كنيد. انقدر از آنها به عنوان خوانندگان خبرنامه ياد نكنيد. جوري بنويسيد كه انگار مخاطب شما فقط يك نفر است. اين باعث ميشود كه بلافاصله ايميل شما شخصيتر شود.از تلف كردن وقت آدمها دست برداريد. فقط زماني ايميل ارسال كنيد كه حرفي براي گفتن داريد يا ميخواهيد به مشتركان پيشنهادي بدهيد.مفيد باشيد. فقط آن وقتهايي ايميل نفرستيد كه از خوانندگان خود درخواستي داريد. سعي كنيد به آنها كمك كنيد، بخشنده باشيد، صميمي رفتار كنيد و مثل يك دوست واقعي حرف بزنيد.خب، تا به اينجا گفتيم كه چگونه ميتوان كاري كرد كه مخاطبان ايميل ما را باز كنند. اما بعد از اين چه؟ چطور ميتوانيم آنها را علاقهمند نگه داريم؟ چطور مي توانيم كاري كنيم كه كلمه به كلمه ايميل ما را بخوانند؟
براي اينكه ايميل شما بتواند تا انتها براي خواننده جذاب باشد، بهتر است كه اين 11 نكته را رعايت كنيد:
سريع متن خود را بنويسيد. با اينكار شخصيت شما بيشتر خود را نشان خواهد داد و اشتياق شما بيشتر معلوم ميشود.متن را كوتاه نگه داريد. ايميل خود را با سختگيري ويرايش دهيد. ايميلهاي بلند و بيپايان مي توانند هر گونه شوقي در خوانندگان را قلع و قعم كنند. يك چالش خوب: در نوبت بعدي كه ويرايش ميكنيد، نصف مطلب را حذف كنيد.سوال بپرسيد. فرض كنيد كه يك مكالمۀ رو در رو با خواننده خود داريد. در اين شرايط حتماً از آنها سوالاتي خواهيد پرسيد. اينطور نيست؟يك فرمول مشخص را دنبال نكنيد. ايميلهاي فرمتبندي شده به سرعت حوصلۀ هر خوانندهاي را سر مي برند.شخصيت خود را نمايش دهيد. چرا؟ چون در تلاشيد تا خوانندهها شما را بشناسند، به شما علاقه نشان دهند و اعتماد كنند. غير از اين است؟مثل يك روبات احوالپرسي نكنيد. به جاي تعارفهاي معمول از عباراتي مثل "با آرزوهايي شيرين" يا "سلامي گرم از تهراني آفتابي" استفاده كنيد. اين باعث ميشود كمتر مثل يك ماشين به نظر برسيد و ايميل شما صميميتر باشد.از كلمات "تو" و "شما" در متن خود استفاده كنيد. چرا كه اين دو از تاثيرگذارترين كلمات در هر زباني هستند.يك لحن طبيعي داشته باشيد. انقدر ايميلهاي خود را به عنوان يك روش بازاريابي نبينيد. ايميل يك راه براي صحبت با مشتريان و خوانندگان است.به ايميل خود هويت بدهيد. از كلمات و اصطلاحاتي استفاده كنيد كه مخصوص شما هستند و خيلي عادي نيستند. يك آدم واقعي باشيد.حوصلهسربر نباشيد. كوتاه بنويسيد، جملات قدرتمند داشته باشيد. طفره نرويد و قواعد زبان فارسي (همانهايي كه در مدرسه ياد گرفتيم) را بشكنيد.از خودخواه بودن دست برداريد. آدم سردي نباشيد. و واقعاً در مورد خوانندگان خود اهميّت بدهيد.چگونه ايميلهاي بفرستيم كه در نهايت به فروش منجر ميشوند؟giphy
شما فقط براي تفريح ايميل نمينويسيد، درست است؟ شما يك تجارت را اداره ميكنيد و بايد براي باقي ماندن درآمد داشته باشيد (هر چقدر هم كه اين واقعيّت سرد باشد!).
كمپين ايميل ماركتينگ چيست؟حتما بخوانيد: كمپين ايميل ماركتينگ چيست؟پس لازم است بهترين راه براي فروش از طريق ايميل را پيدا كنيد (آن هم بدون اينكه روح خود را بفروشيد).
نكاتي وجود دارد كه در اين مسير به شما كمك خواهد كرد. اين 9 مورد را دنبال كنيد تا بتوانيد خوانندگان بيشتري را به مشتريان خود تبديل كنيد:
قبل از اينكه افق ديدي را به مشتري نشان دهيد، به او چيزي نفروشيد. اول تبديل به يك منبع قابل اعتماد از اطلاعات و البته يك دوست شويد تا خواننده با اطمينان بيشتري خريد خود را انجام دهند.مزاياي پيشنهاد خود را پر رنگ كنيد. محصول يا سرويس خود را نفروشيد. در عوض، سودي را بفروشيد كه براي خواننده خواهند داشت.به خوانندگان نشان دهيد كه ممكن است چه چيزي را از دست بدهند. اكثر آدمها از ريسك ميترسند. آنها ميخواهند از سختي، اشتباه و پيچيدگي در امان باشند. به اين فكر كنيد كه مزاياي پيشنهاد خود را با يك لحن ديگر هم مطرح كنيد: به عنوان يك مشكل كه كمك مي كنيد خوانندگان از آن دوري كنند.شما نبايد يك فرمول مشخص را دنبال كنيد. يكبار ديگر بايد تاكيد كنيم كه ايميلهاي فرمول بندي شده ماشيني هستند و به شدت حوصلهسربر. پس شانس فروش شما كم ميشود.
از اسم واقعي خود براي بخش "From" استفاده كنيد. اسم و آبروي خود را خرج يك رابطه صميمي كنيد. اينكار دوستانهتر است، اينطور نيست؟قابل اعتماد باشيد. بگذاريد خوانندگان دقيقاً بدانند كه بايد چه انتظاري داشته باشند. البته كه ايميلهاي فروش بايد بخشي از بازاريابي ايميلي شما باشند. هيچ اشكالي هم ندارد. اما وقتي كه افراد عضو خبرنامه ميشوند، بد نيست اين را به اطلاع آنها برسانيد.زيادهروي نكنيد. هر چقدر كه دوست داريد ايميلهاي خود را شخصيسازي كنيد، اما سعي كنيد اسم آدمها را بيش از حد تكرار نكنيد، چرا كه باعث ميشود ايميل شما همچون متن يك فروشنده زرنگ به نظر برسد.در تيم مخاطبان خود باشيد. به يادشان بيندازيد كه تنها نيستند. به آنها بگوييد كه سختيهايشان را درك ميكنيد. با آنها همدردي كنيد و ببينيد كه چطور ميتوانيد به آنها كمك كنيد.به آدمها بابت خواندن ايميل خود پاداش بدهيد. مطمئن شويد كه آنها با خواندن ايميل شما چيزي بدست ميآورد. اما چه چيزي؟ يك راهنمايي مفيد به آنها بكنيد. كاري كنيد حس بهتري داشته باشند. يك جملۀ الهامبخش برايشان بفرستيد و ...چگونه ايميلهايي بفرستيم كه خوانندگان بازشان ميكنند؟hamburger-recipe
اكثر اينباكسها شلوغند و تا خرخره پر از ايميلهاي حوصلهسربر و غير جذاب هستند. ايميلهاي شما هم براحتي ميتوانند در ميان اين همه شلوغي گم شوند. اضافه شدن تبهاي مختلف در سيستم Gmail هم كمكي به اين اوضاع نكرده است و بسياري از خوانندگان اصلاً از طرز كار آن خبر ندارند.
براي اينكه بتوانيد ايميل خود را نجات بدهيد، لازم است يك عنوان جذاب براي آن انتخاب كنيد.
پس سوال اينجاست كه چطور ميتوان عنوانهاي انتخاب كرد كه باعث شود ايميل شما براي مخاطب پر رنگ شده و او به باز كردن ايميل تشويق شود؟
ما در اينجا چندين نكته مهم براي دستيابي به اين هدف را براي شما ميشماريم:
وعدۀ يك چيز خوب را بدهيد. اگر آدمها بدانند كه دقيقاً چه چيزي ياد ميگيرند و شما دقيقاً چطور آنها را خوشحالتر، آگاهتر و در نهايت آدمهاي بهتري ميكنيد، ميل آنها به خواندن ايميل شما بيشتر ميشود.از كلمات قدرتمند استفاده كنيد. يعني آن كلمات احساسي و ادراكي كه توجه جلب ميكنند و باعث ميشوند عنوان شما در ميان باقي ايميلها بدرخشد.از يك شماره در عنوان ايميل استفاده كنيد. چون كه شمارهها – مثلا 4 يا 37 – توجه چشمها را به خود معطوف ميكنند.كنجكاوي آدمها را به چنگ آوريد. از اينكه گهگاه كلمات عجيب و غريب به كار ببريد نترسيد. در عنوان اطلاعات را به طور ناقص بدهيد تا خواننده كنجكاو شود بيشتر بداند.به اشتباهات ممكن در يك زمينه اشاره كنيد. هيچكس دوست ندارد به چشم احمق به او نگاه شود و بنابراين ايميل شما را براي فهميدن موضوع ميكنيد.انقدر باهوشبازي در نياوريد. عنوانهاي ساده و واضح هميشه از جايگزينهاي هوشمندانه بهتر عمل ميكنند.تجربه كنيد. كمي ياغي باشيد و چيزهاي جديد را امتحان كنيد. جرات كنيد كه متفاوت بنويسيد. وقتي ببينيد كه چه عناويني بازخورد خوبي ميگيرند، تعجب خواهيد كرد.از اساتيد ياد بگيريد. عضو خبرنامههاي ايميلي درست و حسابي شويد و عنوان آنها را بررسي كنيد. بدون شك آنجا چيزي براي ياد گرفتن وجود دارد.از دنبال كردن اعداد و ارقام بيمعنا دست برداريد. اعدادي همچون "طول مناسب يك عنوان". خوانندۀ معمولي اصلاً وجود خارجي ندارد. با خوانندگان يك رابطۀ واقعي بسازيد تا آنها منتظر ايميلهاي شما بمانند و با علاقه آنها را بخوانند.چگونه ايميلهاي بنويسيم كه با علاقه و به طور كامل خوانده ميشوند؟octopus-reading
72% از مصرفكنندگان ترجيح ميدهند كه شركتها از طريق ايميل با آنها در ارتباط باشند تا كانالهاي ديگر.
ايميل پركاربردترين منبع اطلاعات بازاريابي براي تحليل گران است و %41 از كسب و كارهاي جهاني از اطلاعات مربوط به كمپـينهاي ايميل ماركتينـگ خود براي شناخت مشتريان استفاده ميكنند.
90% ايميلها به دست مخاطبان مورد نظر خود ميرسند، ولي تـنها %2 از كـاربران فـيسبوك پـستهاي شما را بر روي ديوارشان ميبينند.
پس چرا بازاريابان آن طور كه بايدا اين رسانه را جدي نميگيرند؟ شايد وقت آن رسيده كه همۀ ما در نگرش خود كمي تغيير ايجاد كنيم و شروع به ارسال ايميلهاي تبليغاتي كنيم.
بازگشت سرمايه (ROI) ايميل ماركتينگ 32 به 1 بوده و از ساير رسانههاي ديجيتال بيشتر است.
ايميل با استفادۀ %98 از كاربران نت رطرفدارترين فعاليّت آنلاين است.
احتمالاً تا به حال زياد شنيدهايد كه بگويند "ايميل ديگر مرده است." خب خيليها چنين تصوري دارند و جالب اينجاست كه خودشان هم همچنان به استفاده از ايميل ادامه ميدهند.
همانطور كه 5 آماري كه در اينفوگرافيك زير ميآيد به شما نشان ميدهد، ايميل همچنان يكي از ارزشمندترين كانالهاي بازاريابي ديجيتال براي شركتها است و حتي مشتريان نيز آن را ترجيح ميدهند.
از آنجايي كه متن در تبليغات كليكي گوگل تنها چيزي است كه كاربر جستجو كننده مشاهده خواهد كرد، بايد تا حد ممكن با بهينه سازي اين متن ها توجه كاربر را به تبليغات جلب كرد تا از بين شما و رقباي تبليغ دهنده، بر روي وبسايت شما كليك كند.
شامل كلمه كليدي (حداقل يك بار) باشند.ذكر تفاوت هاي شما و اينكه چرا كاربر بايد روي اين لينك كليك كند.ذكر هدف از كليك بر روي تبليغ و اينكه كاربر در نهايت به چه چيزي خواهد رسيد.گوگل ابزار بسيار زيادي را در اختيار تبليغ دهندگان قرار داده كه توسط اين ابزارها ميتوانند ميزان بهينه بودن متن تبليغات خود را بررسي كنند. براي مثال، شما ميتوانيد از Ad Extensions استفاده كنيد تا تعداد لينك هاي بيشتري را در يك تبليغ به كاربر نمايش دهيد. همچنين ميتوانيد در تبليغ خود، اطلاعات بيشتري را نمايش داده و يا از كاربر درخواست كنيد، به عنوان مثال:
محل شركت و اطلاعات تماس با شما، مانند آدرس شركت و يا شماره تلفن آن.عكس هايي از خدمات و يا محصولات شما، مانند عكس از كالايي كه قصد فروش آن را داريد.فيلد وارد كردن ايميل، براي درخواست و جمع آوري ايميل جستجوگر از همان صفحه گوگل، بدون وارد شدن به صفحه شما.
به دنبال افزايش فروش چندبرابري هستيد؟ما به شما كمك ميكنيم با تبليغات گوگل و كمترين هزينه در رتبههاي اول گوگل قرار بگيريد.براي مشاوره رايگان، همين الان با ما تماس بگيريد.تبليغات گوگل ادز021-41897070داخلي 2اهميت بهينه سازي متن براي تبليغات كليكي گوگلشركت هاي بزرگي كه به صورت مداوم مبالغ زيادي را صرف تبليغات در گوگل مي كنند همواره به دنبال بهينه سازي تبليغات خود هستند. آنها پس از هر بار اجراي كمپين هاي تبليغاتي خود، به آناليز و بررسي ميزان كليك ها و نرخ تبديل تبليغات مي پردازند و سعي مي كنند براي كمپين بعدي خود، عمليات بهينه سازي را انجام دهند.
زيرا به هر ميزان كه تبليغات بهينه شده باشد، به همان ميزان هزينه اي كه تبليغ دهنده بايد براي دريافت كليك پرداخت كند كمتر خواهد بود و طبيعتاً بازدهي و سودي كه از تبليغات خود خواهد داشت به مراتب بيشتر از حالتي است كه اين متن ها بهينه سازي نشده باشد.
پس با بهينه سازي تبليغات خود ميتوانيد هزينه هاي تبليغات را كاهش داده، CTR را افزايش داده و در نهايت امتياز كيفيت تبليغ (Quality Score) خود را به حد بالاتري برسانيد. اين نكته را دوباره يادآوري ميكنيم كه به هر ميزان امتياز كيفيت تبليغ (Quality Score) بالا باشد، به همان ميزان هزينه اي كه براي هر كليك پرداخت ميكنيد كمتر خواهد بود و در نهايت تبليغات بازدهي بهتري براي شما خواهد داشت.
هرآنچه بايد از قوانين گوگل ادز بدانيم تا حساب كاربريمان مسدود نشود!حتما بخوانيد: هرآنچه بايد از قوانين گوگل ادز بدانيم تا حساب كاربريمان مسدود نشود!جمع بنديتبليغات در گوگل همانطور كه ذكر شد از پر بازده ترين روش هاي تبليغاتي است. اما اگر به درستي انجام نشود ممكن است باعث هدر رفتن پول و هزينه شما شود.
يكي از خدمات رسانه تجارت نوين، تبليغات در گوگل است. بايد خاطر نشان كنيم كه در صورت همكاري با تيم حرفه اي تبليغات گوگل نوين، تبليغات شما به رايگان تا حداكثر حالت ممكن بهينه سازي خواهد شد تا نه تنها هزينه اي كمتر بابت هر كليك پرداخت كنيد، بلكه بازدهي بسيار بيشتري از تبليغات خود داشته باشيد.
نوين تبليغات در گوگل را با كمترين هزينه و بهترين كيفيت براي شما انجام خواهد داد.
بهينه سازي متن براي تبليغات كليكي گوگل چند نكته مثبت در پي خواهد داشت:
افزايش تعداد كليك ها بر روي تبليغات شماامتياز كيفي تبليغات گوگل كه در نهايت باعث كاهش هزينه شما خواهد شد.هزينه كمتر به ازاي هر كليكي كه به مشتري تبديل شده استاز نكات بسيار مهمي كه هنگام نوشتن متن تبليغات كليكي بايد در نظر داشت، اين است كه متن نوشته شده به موارد زير ارتباط زيادي داشته باشد:
به محصول و يا خدمات شمابه قصد و منظور جستجوگر (كه معمولا ميتوان از عبارت هاي جستجو شده به آن پي برد)به صفحه فرود تبليغات كليكي شماساده ترين حالت ممكن براي تبليغات كليكي گوگل به شكل زير خواهد بود:
simple-ppc-ads
همانطور كه مشاهده ميكنيد، اين مدل ساده از تبليغات داراي يك تيتر، يك آدرس و يك خط توضيحات است. نوشتن تبليغي چشم گير كه بتواند در نگاه اول تمامي توجه كاربر را به خود جلب كند از مهمترين فاكتورهاي موفقيت يك كمپين تبليغات كليكي است. شما در اين چند خط خيلي كوتاه بايد به معرفي خدمات خود بپردازيد. نوشتن توضيح و معرفي خدمات در يك برگه كار سختي نيست، اما نوشتن آن در 3 خط به طوري كه همه جوانب و قسمت هاي مهم را شامل شود يقيناً كار سختي خواهد بود.
براي مثال، در نمونه تبليغ فوق المان هايي كه مشاهده ميكنيد شامل معرفي خدمات، هزينه ها، آدرس سايت و توضيحاتي كه شامل كلمه كليدي مد نظر است، مي باشد.
متون تبليغات كليكي بايد داراي شرايط زير باشند:
ميخواهم اينجا 6 تكنيك مختلف را به شما معرفي كنم كه به وسيله آنها ميتوانيد تاثير ايميل هاي تبليغاتي را افزايش دهيد و بازگشت سرمايه (ROI) بيشتري از اين تبليغات داشته باشيد.
ميانگين بازگشت سرمايۀ ايميل ماركتينگ را مي دانيد؟ 40 برابر!از طراحي يك ايميل تبليغاتي مناسب تا ارسال آن به بانك هاي فعال و به روز همراه شما هستيم.براي مشاوره رايگان، همين الان با ما تماس بگيريد.اطلاعات بيشتر...021-41897070داخلي 3از كاربر خود بابت عضو شدن در خبرنامۀ سايت تشكر كنيدتحقيقات نشان داده كه ديدن و شنيدن نام يك برند، به صورت مداوم، بر ذهن مخاطب تاثير زيادي خواهد داشت. اين يعني شما (درست مثل رقباي خود) يك فرصت استثنايي داريد تا نام برند خود را در ذهن مخاطب ثبت كنيد.
در مرحله اول بايد يك سيستم ارسال ايميل خودكار براي سايت خود طراحي كنيد. به اين ترتيب، زماني كه كاربر در خبرنامه شما ثبتنام ميكند، يك ايميل به صورت خودكار براي او ارسال خواهد شد. شما ميتوانيد در اين ايميل از كاربر بابت ثبتنام در خبرنامه خود تشكر كنيد و حتي يك هديه كوچك براي او ارسال كنيد تا كمي غافلگيرش كنيد. با اينكار هم نام برند شما در ذهن او تكرار خواهد شد، هم نشان دادهايد كه براي مشتريان خود اهميّت قائل هستيد.
پس اگر هنوز از سيستم ارسال ايميل خودكار استفاده نميكنيد، بهتر است همين حالا دست به كار شويد. بدين ترتيب، شانس آنكه مخاطب ايميلهاي بعدي شما را باز كند، بيشتر خواهد شد.
ايميل را از آدرس شخصي خود بفرستيد، نه آدرس رسميتجربه به ما نشان داده كه وقتي ايميل هاي تبليغاتي از يك آدرس شخصي ارسال ميشوند، شانس اينكه باز شوند بيشتر خواهد شد. دليل اين موضوع ساده است: كاربران معمولاً به نام يك شخص، بيشتر از نام يك شركت يا برند اعتماد ميكنند.
يادتان نرود كه اينباكس مشتري معمولاً پر از ايميل هاي تبليغاتي و كاملاً مكانيكي است كه از او عاجزانه درخواست دارند پولي كه برايش زحمت بسياري كشيده را به شركت ارسال كنندۀ ايميل تقديم كند. پس براي آنكه ايميل شما بتواند روي مخاطب تاثير بگذارد، لازم است كمي متفاوت عمل كنيد.
براي مثال، بجاي ارسال ايميلي با مشخصات زير:
براي افزايش نرخ كليك، از قالب واكنشگرا استفاده كنيدامروزه موبايل هاي هوشمند امكانات قابل توجهي را در اختيار ما قرار دادهاند. تماشاي فيلم، بازي كردن، ارسال پيامك و مكالمه تصويري تنها تعداد كمي از قابليت هاي تلفن هاي هوشمند است. در اين بين، يكي از كاربرديترين امكانات موبايلهاي هوشمند، مشاهده و بررسي ايميلهاي دريافتي است. اين يعني شما مي توانيد به راحتي از طريق تلفن همراه خود، ايميلهايتان خود را مشاهده كنيد و حتي براي ديگران ايميل بفرستيد.
كمپين ايميل ماركتينگ چيست؟حتما بخوانيد: كمپين ايميل ماركتينگ چيست؟طبق تحقيقات شركت Litmus، در حال حاضر بيش از 53% از ايميلها (در جهان) با استفاده از تلفن همراه خوانده ميشوند. بنابراين يكي از نكات مهمي كه در استراتژي ايميل ماركتينگ خود بايد به آن توجه كنيد، ارائه يك تجربه منحصر بفرد به كاربران اين تلفنهاي همراه است. و اينكار با استفاده از قالبهاي ريسپانسيو ممكن خواهد شد.
هميشه پس از ساخت و طراحي قالب ايميل خود، مطمئن شويد كه قالب طراحي شده در موبايل و تبلت هم به همان زيبايي است كه در رايانه هاي شخصي. البته زيبايي تنها معيار يك ايميل خوب نيست. ايميلهاي شما بايد كاربردي هم باشند و راحت خوانده شوند.
پيشنهاد ميكنيم پيش از آنكه اقدام به ارسال انبوه ايميل تبليغاتي كنيد، يكبار قالب خود را در تلفن همراه هم آزمايش كنيد. شك نكنيد كه يك قالب ايميل ريسپانسيو، تاثير بالايي بر افزايش نرخ كليك دارد.
براي ايميل خود يك عنوان جذاب و وسوسه كننده بنويسيدشما بايد كاري كنيد كه ايميلتان از انبوه ايميلهاي موجود در صندوق كاربر متمايز شود. يك راه هم بيشتر براي اينكار نداريد: انتخاب يك عنوان مناسب.
فرض كنيد كه در صندوق ايميل يك كاربر، تقريباً 20 ايميل خوانده نشده وجود داشته باشد. مطمئناً او قصد ندارد تمام اين ايميلها را باز كند. حتي اين احتمال وجود دارد كه يك نگاه سري به عنوان آنها بيندازد و بعد در يك حركت تمامشان را پاك كند. پس بهتر است ايميل شما وجه تمايزي نسبت به ساير ايميلهاي دريافتي كاربر داشته باشد و توجه او را به خود جلب كند.
البته ادعا نميكنم كه اين تكنيكها معجزه خواهند كرد و باعث ميشوند تمامي ايميل هاي تبليغاتي شما توسط كاربران باز شوند. به وضوح چنين اتفاقي هيچوقت ممكن نخواهد بود. اما به شما قول ميدهم كه با رعايت اين نكات، يك بازدهي بيشتر از ايميلهاي خود داشته باشيد و به تاثير اين روش تبليغاتي ايمان بياوريد (يا آنكه ايمان از دست رفته خود را دوباره احيا كنيد).
خب، ديگر تبليغ كردن در مورد تبليغ با ايميل بس است. بياييد به سراغ آن سوالي برويم كه انگيزه اصلي من براي نوشتن اين مطلب بوده است:
چرا برخي ايميل هاي تبليغاتي بازدهي مناسبي ندارند؟در ايميل ماركتينگ، دو مانع بزرگ بر سر راه شما وجود دارد:
ممكن است ايميل هاي ارسالي شما در صندوقِ كاربر (اينباكس) زيرِ تعداد زيادي ايميل دفن شوند و كاربر هيچوقت آن ها را مطالعه نكند. يا بدتر... ايميل شما توسط سرور ميزبان به عنوان اسپم شناخته شده و اصلاً در صندوق دريافتكننده نمايش داده نشود.اينكه ايميل تان توسط كاربر مطالعه شود، اما كاربر بر روي لينك هاي موجود در آن كليك نكند. يعني نرخ كليك يا CTR شما كم باشد. دليل اين موضوع عمدتاً ضعف در طراحي قالب ايميل و محتواي آن است.هر يك از اين مشكلات (به تنهايي) ميتواند در بازاريابي ايميلي شما تاثير منفي زيادي داشته باشد. اين تاثير منفي ميتواند آنقدر زياد باشد كه باعث شود فكر كنيد ايميل ماركتينگ ديگر مرده است! اما نه... نه! امروز قرار است ايميلهاي تبليغاتي شما را از يك مرگ حتمي نجات دهيم... فراموش نكنيد كه ايميل ماركتينگ، همچون تمام روشهاي ديگر تبليغات اينترنتي، ميتواند باعث افزايش فروش شما بشود. اما به شرط اينكه به درستي از آن استفاده كنيد. ميپرسيد اين كار چگونه امكانپذير است؟ كمي صبور باشيد. به زودي خواهيد فهميد.
جهت برطرف كردن نيازهاي موجود در حوزه جستجو و ارتباط بهتر با مشتريان واقعي، سايتها بايد استراتژي را در نظر بگيرند كه تيمهاي تبليغاتي كليكي و سئو يك شركت را به عنوان مكمل يكديگر بشناسد، نه به عنوان دو تيم مجزا!
كمالگرايي بي پايان گوگل براي بهبود نتايج جستجوكمالگرايي گوگل براي بهبود نتايج جستجوي سئو
تغييرات مداوم و مستمر نتايج جستجو به اين منظور انجام ميشود كه گوگل بتواند با كيفيتترين و مرتبط ترين سايتها را براي جستجوي كاربران نمايش دهد. چنين رويكردي نه تنها به گوگل اجازه ميدهد تا خدمات بهتري را به كاربران آنلاين بدهد، بلكه چالشهاي جديدي را براي متخصصان سئو به وجود مي آورد.
هر تغيير جديدي كه در نتايج جستجو به وجود ميآيد، متخصصان سئو را ملزم ميكند تا روشهاي جديدي براي به دست آوردن رتبه بهتر در موتورهاي جستجو اتخاذ كنند.
تركيب و ادغام سئو با تبليغات كليكيتوسعه كمپين بازاريابي اينترنتي كه بتواند سئو را با تبليغات كليكي (PPC) تركيب نمايد نه تنها براي رسيدن به بالاترين رتبه در نتايج جستجو ضروري است، بلكه تنها روشي است كه براي افزايش ترافيك سايت و بالا بردن نرخ تبديل كاربر به مشتري وجود دارد.گوگل هميشه در تلاش است تا بهترين نتايج جستجوي گوگل يا همان SERP را به كاربران نشان دهد؛ به همين دليل از سالها پيش روي الگوريتمهاي بهينهسازي خودش كار ميكند و هميشه در حال به روز رساني آنها است.
به اشتراك گذاري اطلاعات با همكاران براي هماهنگي تيم تبليغات كليكي و سئو
گرچه هر كدام از اين تيمها از تاكتيكها و روشهاي متعدد براي بالا بردن نرخ تبديل استفاده ميكنند، اما در اين بين اطلاعات مشترك بسياري وجود دارد كه ميتواند در بهبود استراتژي هر دو تيم موثر باشد. روش هاي زير مي تواند در بهبود استراتژي هاي موجود كمك كند و نرخ تبديل را براي هر دو تيم سئو و تبليغات كليكي افزايش دهد.
براي هوشمند سازي كمپين خود، اطلاعات مربوط به كلمات كليدي را به اشتراك بگذاريدهمانطور كه مي دانيد كلمات كليدي، بنيان و اساس موفقيت كمپينهاي سئو و تبليغات كليكي گوگل است. براي استراتژيستهايي كه در حوزه PPC كار ميكنند، كلمات كليدي براي تسهيل ارتباط با مشترياني استفاده استفاده ميشود كه در انتهاي قيف بازاريابي قرار دارند.
در دنياي سئو، كلمات كليدي براي مشخص كردن معماري سايت و استراتژي محتوا به كار ميروند. هر دو تيم، تحقيق درباره كلمات كليدي را به منظور تعيين و شناسايي رفتار مخاطبان آنلاين، رشد ترافيك سايت و به دست آوردن نرخ تبديل مناسب انجام ميدهند.
از آنجايي كه بيشتر كاربران در حين جستجو از كلمات كليدي طولاني (Long-Tail) و جملات كامل استفاده ميكنند، اطلاعات مربوط به كلمات كليدي بايد در اختيار هر دو تيم قرار بگيرد تا بتوانند پيامهاي يكساني را به كاربران ارائه كنند.
تنظيم اهداف مشترك و ادغام معيارهااستفاده از اطلاعات جمع آوري شده توسط هر دو تيم نه تنها دقت بيشتري را در مورد رفتار مشتري ارائه ميكند، بلكه ميتوان از اين اطلاعات براي پشتيباني از كمپين بازاريابي داخلي برند استفاده كرد.
علاوه بر اين، شاهد تغييرات بزرگي در نمايش تبليغات بر روي نتايج جستجوي موجود در دسكتاپها بودهايم. گوگل همچنان تلاش ميكند نحوه ي نمايش محتوا از طريق جستجوي طبيعي و جستجوي پولي را بهبود بخشد.
زماني كه تيم شما تلاش ميكند استراتژي سئو را با دادههاي تبليغات كليكي ادغام كند، قادر خواهيد بود دادههاي لازم براي بررسي رفتار مشتريان را شناسايي كنيد و از تمايلات و موقعيت آن ها اطلاع يابيد. چنين سطح دقتي به ما اجازه ميدهد:
استراتژي كلمات كليدي طبيعي خود را اصلاح كنيم. در اين شرايط ميتوانيم محتواي جديد و بهينهسازي شدهاي را براي بهبود رتبهبندي در موقعيت جغرافيايي خاص ايجاد كنيم. همچنين قادر خواهيم بود عبارات دقيقي را كه توسط مخاطبان هدف مورد استفاده قرار ميگيرد را با تمايلات و علايق آن ها همتراز كنيم.ميتوانيم بودجه تبليغات كليكي (PPC) خود را تنظيم كنيم. بنابراين قادر خواهيم بود تبليغات خود را در بازارهاي محبوب و در يك بازه زماني موثر اجرا كنيم.ميتوانيم تبليغات كليكي خود را با زمانبندي بازاريابي آفلاين هماهنگ كنيم تا آگاهي از برند و نرخ تبديل كاربر به مشتري را به حداكثر برسانيم.تحقيقات سايت Search Engine Land نشان ميدهد به طور كلي اين فعاليتها به موارد زير ميانجامد:
افزايش 30% در ترافيك طبيعيافزايش 25% در كليك هاي پوليافزايش 20% در سودكاهش 35% از مخارج تبليغات
به دنبال خدمات سئو هستيد؟ما دانش لازم براي افزايش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داريم. پس خوبه با ما تماس بگيريد.براي مشاوره رايگان، همين الان با ما تماس بگيريد.
اشتراك اطلاعات با همكارانبيشتر شركتهاي فعال در زمينه ديجيتال ماركتينگ تيمهاي جداگانهاي را براي تبليغات كليكي و سئو خود در نظر گرفته اند. در چنين شرايطي هر دو تيم به سختي تلاش ميكنند، استراتژي كلمات كليدي خود را توسعه ميدهند، محتواي منحصر بفرد توليد ميكنند و از روشهاي مختلفي براي جذب مشتريان آنلاين استفاده ميكنند.
بگذاريد با ذكر يك مثال به موضوع نگاه كنيم: شركت شما در زمينه تعميرات قطعات سختافزار فعاليّت دارد و ميانگين سود خالص كسب و كارتان بابت هر مشتري، 50 هزار تومان است. اما در حال حاضر مشتريان زيادي نداريد. بنابراين براي اينكه بتوانيد مشتري جذب كنيد، يك تبليغ 250 هزار توماني در روزنامه چاپ ميكنيد. با اين حساب، اگر بخواهيد سر به سر هزينهها را رد كنيد، به چند مشتري نياز داريد؟ پنج تا. اما مشخصاً همينكه بتوانيد هزينه و سود را سر به سر كنيد، كافي نيست. چون به معني آن است كه بازگشت سرمايه شما 0% بوده است. پس براي اينكه بازگشت سرمايه داشته باشيد، بايد بيشتر از پنج مشتري بدست آوريد.
سختيهاي اندازهگيري دقيق بازگشت سرمايهالبته، اندازهگيري نرخ بازگشت سرمايه هم پيچيدگيهاي خودش را دارد كه باعث ميشود هيچوقت نتوانيم دقيقاً ROI بازاريابي خود را مشخص كنيم. در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهيم كرد:
وقتي يك مشتري از طريق تبليغ شما جذب ميشود، ممكن است خدمات شما را به دوست خود معرفي كند (كه يعني بازاريابي دهان به دهان). اما لحاظ كردن سود حاصل از اين مشتري در نرخ بازگشت سرمايه، كار را كمي دشوار ميكند.تاثير برخي روشهاي تبليغاتي را نميتوان به راحتي اندازهگيري كرد. يعني هدف برخي از تبليغات شما اصلاً اين نيست كه مشتري مستقيماً تماس بگيرد و در نتيجه، بايد راهي ديگر براي اندازهگيري آنها پيدا كنيد.اگر بخواهيم سختگيرانه به موضوع نگاه كنيم، لازم است هزينۀ وقت صرف شده توسط كارمندان را نيز در محاسبه خود لحاظ كنيم.و اما مهمترين مساله در اندازهگيري بازگشت سرمايه اين است كه در بسياري موارد، اين فقط يك شيوه بازاريابي نيست كه مخاطب را جذب ميكند. بلكه مجموعهاي از شيوههاي بازاريابي مختلف است.نقش مسير تبديل كاربر به مشتري در ROIدر تحليل تخصصي ROI، شما بايد بتوانيد نقاط مواجهه مشتري را به درستي شناسايي و آنها را اندازه بگيريد. بياييد مساله را با يك مثال بررسي كنيم:
تبليغات روزنامه شما توانست 6 مشتري جديد براي كسب و كارتان به وجود آورد. يكي از اين مشتريها، خدمات شما را به دوست خود معرفي ميكند. اين دوست در گوگل جستجو ميكند، بر روي تبليغ گوگل شما كليك كرده و به سراغ وبسايت كسب و كارتان ميآيد، اما خريد خود را انجام نميدهد. با اينحال، فرداي همان روز، تبليغ شما را در يك سايت ديگر ميبيند و اينبار تصميم ميگيرد فرآيند خريد را كامل كند. حالا به من بگوييد كه دقيقاً كدام روش بازاريابي باعث جذب اين مشتري شده است؟
خب، در چنين شرايطي، يك نگاه خوب براي تقسيم اعتبار اين است كه: اولين مواجهه و آخرين مواجهه از اعتبار بالايي در تبديل كاربر برخوردار باشند، اما قدمهاي مياني نيز عوامل موثري در نظر گرفته شوند.
مزاياي اندازهگيري دقيق بازگشت سرمايهاما اين بررسي دقيقتر ROI چرا به سود شماست؟ ساده است. چون با بررسي دقيقتر نرخ بازگشت سرمايه، شما ميتوانيد جوابي براي تمام سوالات زير پيدا كنيد:
كدام فعاليتهاي بازاريابي بيشترين پتانسيل را براي بازگشت سرمايه كوتاهمدت و كدام براي بلندمدت داشتهاند؟تاثير بازاريابي دهان به دهان در رشد كسب و كار شما تا چه حد است؟ارزش طولانيمدت يك مشتري چقدر است؟مشتريان شما بيشتر با روشهاي بازاريابي مستقيم (مثل ارسال نامه، برگزاري سمينار و ...) ارتباط برقرار ميكنند يا روشهاي بازاريابي نرم و تصويري (مثل بروشور، وبسايت و ...)؟و ...اندازهگيري دقيقتر ROI به لطف گوگل آناليزهمانطور كه ديديد، اگر نرخ بازگشت سرمايه را به طور دقيقتري مشخص كنيم، ميتوانيم اطلاعات بسيار بيشتري را در مورد مشتري و ارزش او براي شركتمان بدست آوريم. اما براي اينكار لازم است مسير مشتري را با دقت بيشتري زير نظر بگيريم و به علاوه، هزينۀ زمان مصرف شده توسط كارمندان شركت را هم تا جاي ممكن حساب كنيم.
كامنت ماركتينگ چيست و چه نقشي در موفقيت ديجي كالا داشت؟!حتما بخوانيد: كامنت ماركتينگ چيست و چه نقشي در موفقيت ديجي كالا داشت؟!
بدست آوردن نرخ بازگشت سرمايه يا ROIيك فرمول ساده براي بدست آوردن ROI را ميتوانيد در تصوير زير ببينيد:
roi-calculation
پس در مثالي كه آورديم، اگر شما بتوانيد با تبليغ خود 6 كار تعمير بگيريد و در نتيجه 300 هزار تومان سود كنيد، فرمول شما اين شكلي خواهد بود:
(300 - 250) / 250 = 0.2
درست است. با گرفتن شش كار،شما سود كردهايد و بازگشت سرمايه شما معادل 20% بوده است. اما اگر فقط 4 كار بگيريد:
(200 - 250) / 250 = - 0.2
اين يعني تبليغ شما (حداقل به صورت مستقيم) بازگشت سرمايه نداشته و به ضررتان تمام شده است.
با همين فرمول ساده ميتوان ارزيابي خوبي از نتيجۀ روشهاي بازاريابي مختلف داشت و آنها را براي يافتن بهترين راهكارهاي تبليغاتي با هم مقايسه كرد.
البته لازم است به اين نكته دقت داشته باشيد كه در اين فرمول، فرض ما بر آن است كه شما هزينههاي توليد و عرضه محصول يا خدمات خود را از كل سود كم كردهايد و در نتيجه سود خالص از تبليغ را بدست آوردهايد. ولي اگر قرار باشد، اين هزينهها را هم در فرمول خود در نظر بگيريم، آنوقت معادله ما به شكل زير در خواهد آمد:
roi-calculation-2
مقايسه روشهاي تبليغاتي مختلف با نرخ بازگشت سرمايهبياييد به داستان خودمان برگرديم. خب، شما در يك روزنامه تبليغ داديد و توانستيد 100 هزار تومان درآمد داشته باشيد. اما بد نيست قبل از آنكه به طور جديتر بر روي تبليغات در روزنامه تمركز كنيد، يك روش ديگر را هم امتحان كنيد: مثلاً تبليغات گوگل را. شما 400 هزار تومان بر روي تبليغات گوگل سرمايهگذاري كرديد و در نهايت توانستيد 12 مشتري پيدا كنيد. پس:
هدف تان از راه اندازي سايت چيست؟حتما بخوانيد: هدف تان از راه اندازي سايت چيست؟(600 - 400) / 400 = 0.50
اين يعني، بازگشت سرمايه تبليغ گوگل براي شما 50% بوده است و تبليغات گوگل دو برابر موثرتر از تبليغات روزنامهاي عمل كرده است. به اين ترتيب شما متوجه ميشويد كه بهتر است بيشتر هزينه بازاريابي خود را صرف اين روش كنيد.
تا به حال آمار وب سايت خودتون رو تحليل كرديد؟!با تحليل و بررسي آمار وب سايت خودتون به خيلي اطلاعات دست پيدا ميكنيد و درك بهتري از وضعيت خود خواهيد داشت.براي مشاوره رايگان، همين الان با ما تماس بگيريد.خدمات تحليل برند و وب سايت021-41897070داخلي 3پس به هيچوجه نبايد تاثير تحليل نرخ بازگشت سرمايه در كاهش هزينهها و افزايش بازدهي تبليغات خود را دست كم بگيريد و حتماً اين متغير را اندازهگيري كنيد.
براي اينكه دقيقاً بفهميد كه بازاريابي شما چقدر موثر است، ميبايست مقدار بازگشت سرمايه (كه به انگليسي Return on Investment يا به اختصار ROI خوانده ميشود) در تبليغات خود را اندازه بگيريد. همانطور كه احتمالاً تا الان ديگر فهميدهايد، ROI به معني نرخ پول به دست آمده نسبت به پول سرمايهگذاري شده است.
كپي رايتينگ به معناي نوشتن متن تبليغاتي يا همان متن فروش است. هدف شما از اين متن آن است كه خواننده را مجاب به كاري كنيد. حال اينكار ميتواند خريد محصول باشد، يا عضويت در خبرنامه يا تماس با شما براي دريافت اطلاعات بيشتر.
با شخصيت اصلي داستان كپيرايتينگ ما آشنا شويد!خب، حالا بگذاريد شما رو با آقا فرهاد آشنا كنم:
copywriting
آقا فرهاد يك كسب و كار در زمينه فروش سيبزميني رو اداره ميكنه و درآمد خوبي هم از اين طريق داره. براي همين هم به فكر گسترش كار خودش افتاده و به تازگي يك بخش فروش آنلاين هم براي كسب و كارش راه انداخته. copywriting2
اما همونطور كه ميدونيد، فروش سيبزميني به صورت اينترنتي چندان كار راحتي نيست. براي همين هم آقا فرهاد سعي كرده چند تا راهكار تبليغاتي موثر براي سايت خودش پيش بگيره. بياييد با هم به چند تا از راهكارهاي او نگاهي بيندازيم:
توليد محتواتبليغات ايميليتبليغات پيامكيو
تفاوت كپي رايتينگ با توليد محتوا چيست؟copywriting-content-marketing-undecidedخب، مساله براي آقا فرهاد زود حل ميشود:
در توليد محتوا هدف شما اين است كه با توليد محتواي مرتبط و مفيد به كاربران خود در تصميمگيري كمك كنيد و خوانندگان بيشتري را جذب كنيد. يعني تمركز بروي جذب كاربر است. اما در كپي رايتينگ تمركز شما متقاعد كردن مشتري است.قصد داريد با توليد محتوا به يك برند مطرح تبديل شويد؟ما از برنامه ريزي و مديريت كمپين بازاريابي محتوا تا توليد محتواي وب سايت و شبكه هاي اجتماعي همراه شما هستيم.
چه نكاتي در نوشتن متن تبليغاتي اهميّت دارند؟
خب، آقا فرهاد با خواندن تمام مطالب كپيرايتينگ كه توانسته در اينترنت پيدا كند، فهميده كه خودش و ما بايد با متن تبليغاتي خودمون بتونيم:
كاري كنيم مخاطب با ما درگير بشه... نه اينكه با نوشتههاي تبليغاتي مزاحمش بشيم.با سخاوت چيزي ارزشمند به خواننده ارائه بديم... نه اينكه فقط با طمع ازش خواسته داشته باشيم.كاري كنيم كه بخواد از ما خريد كنند... نه زوري و با تحميل... بلكه با توليد محتوايي كه هم لذت بخشه و هم بهش كمك كرده.ديگه وقتشه كه آقا فرهاد اين دانستههاي خودش رو در عمل امتحان كنه.
روش اول: كپي رايتينگ در مكاتبه مستقيم
خب براي شروع، آقا فرهاد تصميم ميگيره اصول كپيرايتينگ را در مكاتبه مستقيم با مخاطبان خود استفاده كنه تا ببينه تاثير كپيرايتينگ واقعاً چقدره. خب مكاتبه مستقيم براي آقا فرهاد يعني همان ايميلهاي تبليغاتي كه براي افراد مختلف ميفرسته.
بايدها و نبايدهاي توليد محتوا و كپي رايتينگ سئو
توليد محتوا شامل وبلاگنويسي، ايجاد پادكست و خبرنامه ايميلي ميشود.اما كپي رايتينگ بيشتر به متن صفحات فروش و تبليغات شما مربوط ميشود.با اينحال اين دو ارتباط نزديكي با يكديگر دارند و براي آنكه آقا فرهاد بتواند از پس تمام كارهاي بازاريابي محتوا بر بيايد، لازم است با تكنيكهاي كپي رايتينگ هم آشنا باشد. (ما در وبلاگ خود هر دو بخش كپي رايتينگ و توليد محتوا را به عنوان زير مجموعهاي از دسته بازاريابي محتوا در نظر گرفتهايم.)
چگونه كپي رايتينگ در توليد محتوا تاثير ميگذارد؟copywriting-advertising-sales-text-making-checklistآقا فرهاد تا حالا فكر ميكرد همين كه محتواي مفيدي را براي خوانندگان خود توليد كرده، كافي است. اما ناگهان متوجه ميشود كه چرا مطالب عالي وبلاگش، خوانندههاي زيادي را جذب نميكند. مساله اين است كه او با تكنيكهاي كپيرايتينگ آشنايي نداشته و نميدانسته چطور يك متن موفق بنويسد. او با يك ليست آشنا ميشود كه مشكلات احتمالي يك مطلب (حالا يا مطلب آقا فرهاد يا ما) در آن مطرح شده است:
اما... هيچكدام از اين روشها بازگشت سرمايه زيادي برايش ندارند و هزينهها هم به شدت بالا هستند. بنابراين كم كم دارد از بازار آنلاين سيبزميني نا اميد ميشود. تا اينكه...
آقا فرهاد و مهارت كپي رايتينگ (يا همان نوشتن متن تبليغاتي موثر)copywriting-advertising-sales-text-idea آقا فرهاد به صورت اتفاقي با يك وبسايت روبرو ميشود كه در مورد روشهاي نوشتن بهتر متن فروش و تبليغاتي صحبت ميكند. در يك مقاله اين وبلاگ، او در مورد رفتار مصرف كننده ميخواند و متوجه ميشود كه استفاده از عبارت "يك هزينه كوچك 5 هزار توماني" به جاي "يك هزينه 5 هزار توماني" ميتواند 20% فروش را افزايش دهد. باور اين موضوع براي فرهاد آقا سخت است. اما تصميم گرفته كه خودش تاثير نوشتن متن خوب را امتحان كنيد. پس از مشاوري خوب در زمينۀ نوشتن متن تبليغاتي ميخواهد كه به او در يادگيري كپي رايتينگ كمك كند.
به اين ترتيب است كه او نكات بسياري را در اين زمينه ياد ميگيرد. مثلاً ميفهمد كه فرق بين توليد محتوا با كپي رايتينگ دقيقاً چيست.
ممكن است تيترهاي شما حوصلهسربر باشند.تيترهايتان بيش از حد هوشمندانه باشند.دقيقاً به سود محتواي خود براي مشتري فكر نكرده باشيد.محتواي شما حس صميميت و اعتماد ايجاد نميكند.يا اينكه يك فراخوان عمل (Call to Action) واضح و دقيق نداشته باشيد.و كپي رايتينگ دقيقاً همينجاست كه وارد عمل ميشود و به آقا فرهاد ياد ميدهد چطور كاري كند كه مخاطب حتماً مطلبش را بخواند و كاري كه او ميخواهد را انجام دهد. پس او متوجه شده كه حتي فروش محتوا به مشتري هم ميتواند بخشي از استراتژي كپي رايتينگ باشد.
اما بايد به خاطر داشته باشيد، بازگشت سود حاصل از سرمايه (ROI) آنقدرها هم دشوار نيست زيرا زماني كه در حال انتخاب كلمات كليدي خود هستيد، مي توانيد به راحتي از قصد و نيت كاربر مطلع شويد.
برخي از كسب وكارها هر ماه هزينه هاي هنگفتي را صرفِ كمپين تبليغات كليكي گوگل خود مي كنند، اما باز هم نمي توانند سهم خوبي از بازار را به دست آورند. بروز اين اتفاق دلايل بسيار ساده اي دارد كه به راحتي مي توان از آنها جلوگيري كرد.
در اين مقاله قصد دارم 5 دليل مهم شكست يك كمپين تبليغات كليكي گوگل را برايتان توضيح دهيم. به اين ترتيب شما مي توانيد با رفع اين اشتباهات، سهم واقعي خود از بازار را به دست آوريد. پس همراه ما باشيد تا با هم اين اشتباهات را مرور كنيم. مطمئن باشيد پس از خواندن اين مقاله، كمپين تبليغات كليكي گوگل تان را با اطمينان بيشتري راه اندازي مي كنيد.
هرآنچه بايد درباره هزينه تبليغ در گوگل، شارژ اكانت و بودجه تبليغ بدانيمحتما بخوانيد: هرآنچه بايد درباره هزينه تبليغ در گوگل، شارژ اكانت و بودجه تبليغ بدانيمدر جدول زير از گوگل مي توانيد دسته بندي كلمه كليدي Women's Hats (كلاه زنانه) را براي جستجوهاي Broad Match ،Phrase Match و Exact Match مشاهده كنيد.
تفاوت Exact Match، Broad Match و Phrase Match در كمپين تبليغات كليكيدر مقالۀ انواع كلمات كليدي در تبليغات گوگل به طور مفصل درباره نوع اين كلمات صحبت كردهايم.
علي رغم اينكه كلمات كليدي Exact Match، پائين ترين ميزان نمايش را دارند، اما بيشترين نرخ تبديل كاربر به مشتري را به شما مي دهند.
Exact Match بهترين نوع تبليغ در گوگل
كلمات كليدي اضافي و غير ضروري را حذف كنيدبراي آنكه بتوانيد كلمات كليدي كه باعث از بين رفتن بودجه تان مي شود را حذف كنيد، در ابتدا بايد وارد اكانت گوگل ادوردز خود شويد. سپس در حاليكه All Campaigns را مشاهده مي كنيد، به تب كلمات كليدي برويد. در ادامه مسير زير را كه در تصوير مشخص است طي كنيد:
Details >> Search Terms >> All
كلمات كليدي اضافي و غير ضروري كمپين تبليغات كليكي خود را حذف كنيد
حال داده هاي مرتبط با كلمات كليدي خود را در قالب يك فايل اكسل دريافت كنيد. در قدم بعدي، نتايج به دست آمده را فيلتر كنيد تا بتوانيد كلمات كليدي كه طي 3 تا 6 ماه گذشته هيچ نرخ تبديلي نداشته اند را پيدا كنيد. همچنين، شما مي توانيد تمام هزينه هايي كه صرف اين كلمات كليدي بي حاصل كرده ايد را محاسبه نماييد.
سعي كنيد براي پيدا كردن كلمات كليدي كه نرخ تبديل پايين تر از حد معمول داشته اند، يك فيلتر ايجاد كنيد. براي مثال فيلتر انتخابي مي تواند نرخ تبديل كمتر از 0.5 داشته باشد.
كلمات كليدي اضافي و غير ضروري كمپين تبليغات كليكي خود را حذف كنيد.
پس از انجام اين مراحل، شما مي توانيد اين كلمات كليدي بي ارزش را از حساب گوگل ادوردز خود حذف كنيد. (همانطور كه مي دانيد دسترسي گوگل ادوردز براي ايران مسدود است. اگر براي انجام تبليغات گوگل از يك آژانس ديجيتال ماركتينگ كمك مي گيريد، حتماً از آنها بخواهيد گزارش كاملي از فعاليت هاي تبليغاتي شما ارائه دهند).
نكته حرفه اي: اگرچه كلمات كليدي مربوط به برندتان ممكن است نرخ تبديل نزديك به صفر داشته باشند، اما بهتر است استفاده از اين كلمات كليدي را ادامه دهيد. اين كلمات كليدي به افزايش نمره كيفيت تبليغات كليكي گوگل شما كمك مي كنند. همچنين، احتمال كليك كردن افرادي كه با برند شما آشنايي دارند به طور محسوسي افزايش مي يابد.
در اينجا بايد بدانيد كه طي اين فرآيند ممكن است بازديدهاي كمتري به دست آوريد و ترافيك خود را از دست بدهيد. اما جاي نگراني وجود ندارد زيرا ترافيك از دست رفته، ترافيك نامرتبطي است كه كمكي به افزايش نرخ تبديل تان نمي كند.
توصيه مي كنم بودجه خود را بر روي كلمات كليدي سرمايه گذاري كنيد كه مرتبط هستند و مي توانند نرخ تبديل كاربر به مشتري را افزايش دهند (در قسمت بعدي درباره اين موضوع توضيح خواهيم داد).
براي آنكه تصور بهتري از اين موضوع داشته باشيد به اطلاعات حساب 90 روزه يكي از مشتريان Disruptive Advertising توجه كنيد.از كلمات كليدي عجيب و غريب استفاده مي كنيدمن از طرفداران پروپا قرص اصل پارتو (Pareto Principle) هستم. اصل پارتو بيان مي كند كه 80% از خروجي شما بر اساس 20% ورودي تان تعيين مي شود. اين قانون 80 به 20 براي تمام انواع بازاريابي هاي مهم صادق است و مطمئناً با تبليغات كليكي نيز سازگاري دارد.
اين اصل در تبليغات گوگل بدين معني است كه تعداد اندكي از كلمات كليدي تان منجر به فروش بالا خواهند شد. به اين ترتيب، كلمات كليدي كه نتوانند كاربر را به مشتري تبديل كنند و نرخ تبديل و درآمدتان را افزايش ندهند، تنها بودجه تبليغات كليكي گوگل شما را از بين مي برند.
اطلاعات و داده هاي زيادي وجود دارد كه از اين ادعا پشتيباني مي كند. براي مثال وب سايت Disruptive Advertising طي تحقيقاتي بر روي 2000 كمپين تبليغات كليكي گوگل ادوردز متوجه شد كه تنها 12% از كلمات كليدي استفاده شده، مسئول فروش كلي حاصل از اين كمپين ها هستند. البته ماجرا به همين جا ختم نمي شود:
اين تحقيق به اين معني است كه 88% از كلمات كليدي استفاده شده در تبليغات كليكي گوگل، هيچ سودي آوري ندارند و تنها 61% از بودجه يك كمپين تبليغاتي را از بين مي برند.
خب، حتماً از خودتان مي پرسيد اين آمارها چه چيزي را نشان مي دهند؟ اين موضوع به اين معناست كه اگر اكانت متوسطي در گوگل ادوردز داريد، بايد بدانيد بيشتر كلمات كليدي تان در حال از بين بردن بودجه و امتياز تبليغ تان (Quality Score) هستند.
اما چرا چنين اشتباهي رخ مي دهد؟
دلايل زيادي براي بروز چنين اشتباهي وجود دارد. اولين دليل اين است كه بسياري از كسب و كارها طمع مي كنند و به اميد توسعه كسب و كار خود سعي مي كنند به جز كلمات كليدي اصلي شان، بر روي چند كلمه كليدي ديگر نيز سرمايه گذاري مي كنند.
با انجام چنين كاري، مطمئناً تبليغ تان كليك هاي بيشتري دريافت خواهد كرد. اما فراموش نكنيد همين كار باعث مي شود كه تبليغ شما براي كلمات كليدي نامرتبط نمايش داده شود. همين نمايش براي كليدواژه هاي نامرتبط باعث به دست آوردن كليك هاي نامعتبر مي شود كه نه تنها بودجه شما را از بين مي برند، بلكه ماهيت كلي تبليغات كليكي گوگل (كه هدفگيري دقيق مشتريان است) را زير سوال مي برد.
البته جاي نگراني وجود ندارد. راه حل بسيار ساده است. شما بايد مواردي كه باعث از بين رفتن بودجه تان مي شود را از تبليغ خود حذف كنيد:
بر روي كلمات كليدي Broad Match سرمايه گذاري نكنيدخب، همانطور كه در مقاله تبليغات گوگل يا گوگل ادوردز چيست توضيح دادم، گوگل معمولاً تنظيمات كلمه كليدي را به صورت پيش فرض بر روي Broad Match قرار مي دهد. همانطور كه در آن مقاله توضيح دادم، گزينه Broad Match نمي تواند مشتريان خوبي را برايتان دست و پا كند. همچنين، براي آنكه محكم كاري كرده باشيم، سرمايه گذاري بر روي گزينه Phrase Match را نيز پيشنهاد نمي كنم.
بازاريابي پارتيزاني يا بازاريابي چريكي كه در انگليسي به نام گوريلا ماركتينگ (Guerrilla Marketing) شناخته ميشود، يك استراتژي تبليغاتي نامتعارف است كه سعي ميكند با حداقل هزينه مالي، بيشترين بازخورد را داشته باشد. اما چقدر كم هزينه؟ خب، آنقدري كم هزينه كه در ادبياتِ مديريت بازاريابي، از بازاريابي چريكي به عنوان بازاريابي بدون هزينه (مالي) نيز نام برده ميشود. چرا؟ چون از شما دعوت ميكند كه وقت، انرژي و (به خصوص) تخيل خود را صرف تبليغات كنيد و فقط با پول به دنبال جذب مخاطب نباشيد.
اساس بازاريابي چريكي، همانگونه كه از نام آن پيداست، مشابه تاكتيك جنگ چريكي (يا گوريلا وارفر) است. همان گونه كه حتماً ميدانيد، سربازها در جنگهاي چريكي يا نامنظم، از حركات غيرقابلپيشبيني و غافلگيركننده براي شكست دشمن استفاده ميكنند. براي مثال، در مسير حركت نيروهاي دشمن، كمين مينشينند يا در نيمهشب، به اردوگاه دشمن شبيخون ميزنند.
بازاريابي پارتيزاني براي اولين بار در سال 1984 و با يك كتاب ساده به قلم لِويسون به جهان معرفي شد. اما در حال حاضر بيش از 35 كتاب، يك اتحاديه، يك سايت غني با خبرنامه، فايلهاي صوتي تصويري بسيار، سازماني مشاورهاي، ستونهايي در روزنامههاي بين المللي، مجلات، اينترنت و همايشها و سمينارهاي مختلف در بسياري از كشورها در مورد اين روش بازاريابي و نمونههاي مختلف آن وجود دارد و البته همچنان منابع آن با سرعت بالايي در حال رشد و گسترش است.
جي كانرد لويسون، پدر بازاريابي چريكي، اين استراتژي را اينگونه توصيف ميكند:
تعريف بازاريابي از نگاه پدر بازاريابي چريكي
روحيه و ماهيّت بازاريابي چريكي همواره يك چيز است: دستيابي به هدفهاي متعارف مانند سود و جلب رضايت مخاطب، با استفاده از روشهاي غير متعارف و با سرمايهگذاري بر روي انرژي، به جاي پول.
چرا بازاريابي چريكي تا اين حد موفق بوده است؟حال شايد بپرسيد كه چرا بازاريابي چريكي تا اين حد مورد توجه كسب و كارهاي كوچك (و البته بزرگ) قرار گرفته است. دلايل بسياري ميتوان براي محبوبيت اين روش بازاريابي پيدا كرد.
بازاريابي پارتيزاني به درد چه كسب و كار هايي مي خورد؟همانطور كه ديديم، هدف اصلي بازاريابي پارتيزاني آن كسب و كارهاي كوچكي بودند كه به دنبال روشهاي ساده و كم خرج براي جذب مخاطب هستند. اما اين نوع از بازاريابي لزوماً منحصر به تجارتهاي كوچك نيست و تا به حال، بسياري از برندهاي تجاري بزرگ نيز با موفقيّت از آن استفاده كردهاند.
در ادامه به بررسي روشهاي بكارگيري اين نوع بازاريابي هم براي كسب و كارهاي كوچك، و هم بزرگ خواهيم پرداخت.
كسب و كارهاي كوچك چگونه از بازاريابي چريكي استفاده ميكنندبازاريابي پارتيزاني شايد انتخاب درستي براي تجارت كوچك شما باشد. ميپرسيد چرا؟ وقتي كه اين روش بازاريابي به درستي پياده شود معمولا با هزينه كم و دسترسي بالا به مخاطبان موردنظر همراه است. اين روش همچنين راهي مناسب براي متفاوت جلوه دادن شركت شما در ميان رقباست چرا كه شما به عنوان شركتي خلاق و متفاوت در ذهن مخاطبان خود جاي ميگيريد و اين به اعتبار تجاري شما كمك بسزايي ميكند. متخصصان بازاريابي در رابطه با بازاريابي پارتيزاني خوب ميگويند:
يكي از نمونههاي معروف بازاريابي چريكي در كسب و كارهاي كوچك پروژه ويچ بلاير (The Witch Blair Project) ميباشد كه توسط چند فارغ التحصيل فيلم سازي از دانشگاه فلوريدا با بودجهاي كم و يك دوربين انجام شد.
"اين سه نفر گم شده اند" - تبليغات كاملاً جدي فيلم ويچ بلير"اين سه نفر گم شده اند" - تبليغات كاملاً جدي فيلم ويچ بلير
آنها وبسايتي را طراحي كردند و در آن اين شعار را نوشتند:
در اكتبر سال 1994، سه دانشجوي فيلم سازي كه براي ساختن يك فيلم مستند به جنگلهاي حوالي مريلند آمريكا رفته بودند ناپديد شدند. يك سال بعد، دوربين آنها پيدا شد.
پيش نمايشي كه در شبكه براوو پخش شد توجه همه را به خود جلب كرد. تهيه كننده اين برنامه از سازندگان اين فيلم درخواست كرد كه وبسايت جديدي براي اين فيلم طراحي كنند زيرا كه تمركز بازديد كنندگان سايت براوو از صفحه اين فيلم باعث شده بود كه برنامههاي ديگر اين شبكه كم تر به چشم بيايند.
كسب و كارهاي بزرگ چگونه از بازاريابي چريكي استفاده ميكنندبازاريابي پارتيزاني اصالتا ايدهاي بود كه به كمك كسب و كارهاي كوچك آمد اما اين كسب و كارهاي بزرگ را از استفاده كردن از اين ايده باز نداشت. شركتهاي تجاري مختلف از بازاريابي چريكي به عنوان مكمل كمپينهاي تبليغاتي خود استفاده ميكنند. برخي از بازاريابها اعتقاد دارند كه وقتي برندهاي معروف از بازاريابي چريكي استفاده ميكنند، استراتژي آنها در حقيقت چريكي نيست چراكه اين شركتها از بودجه بالايي برخوردارند و همچنان در زمان انجام بازاريابي شركت آنها معروف است.
استفاده از بازايابي چريكي براي كسب و كارهاي بزرگ داراي ريسك زياديست. در مواردي تبليغات چريكي آنها ميتواند شكست بخورد و به يك كابوس براي روابط عمومي اين شركتها تبديل شود. تجارتهاي كوچكتر ميتوانند با خيال راحتتر به بازاريابي پارتيزاني بپردازند چرا كه مردم زودتر شكست تبليغاتي آنها را فراموش ميكنند.كمپين بازاريابي چريكي ناموفق
يك نمونه ناموفق از بازاريابي پارتيزاني به فيلم Aqua Teen Hunger Force از شبكه Cartoon Network برميگردد كه به يك وحشت درون شهري منجر شد. شركت بازاريابي چريكي مربوط به اين پروژه پلاكاردهاي LED يكي از كاراكترهاي اين اين فيلم را در سطح شهر به طور پراكنده نصب كردند. اين پلاكاردها در روز خاموش ماندند و در شب روشن شدند به خاطر شباهت اين پلاكاردها به بمب مردم در سطح شهر وحشت كردند.
همانطور كه ديديم، بازاريابي چريكي به راحتي قابل پيادهسازي بوده و هزينه مالي آن بسيار پايين است. با اينحال، ميتواند يك تاثير قابل توجه در مخاطب داشته باشد و برند را به شكلي جذاب و خلاقانه به مشتري معرفي نمايد. دقيقاً به خاطر همين ويژگيها بوده كه اين روش بازاريابي، تا به امروز، توانسته موفقيتهاي بسياري را براي كسب و كارهاي كوچك در جاي جاي دنيا به همراه داشته باشد.
البته شكي نيست كه شرايط فعلي اقتصاد جهاني نيز در محبوبيت بازاريابي چريكي نقشي موثر داشته است. هزينههاي تكنولوژي روز به روز كاسته ميشود و محبوبيت آن، روز به روز، افزوده. دولتها نيز در حال ارائه تسهيلات بيشتر به كسب و كارهاي كوچك هستند تا فرصت رشد آنها را فراهم كنند و از آن طرف، قوانين بيشتري براي كسب و كارهاي بزرگ وضع ميكنند. نكته آخر اينكه آگاهي مردم در حال رشد است و ديگر كمتر از قبل گول نام برندها را ميخورند. نتيجه تمام اين موارد آن بوده كه فرصت بيسابقهاي براي ترقي كسب و كارهاي كوچك به وجود آيد و شاهد افزايش تصاعدي تعداد آنها باشيم.
اصول بازاريابي چريكيمنبع تصوير Thinkrasta
البته نبايد فقط قسمت خوب ماجرا را ببينيم. درست است كه كسب و كارهاي كوچك در سالهاي اخير بيشتر شدهاند، اما بسياري از همين كسب و كارهاي كوچك، به دليل عدم بازاريابي درست بود، با شكست روبرو شدهاند. در چنين شرايطي، بازاريابي چريكي همچون يك فرشته نجات براي كسب و كارهاي كوچك بوده و به عنوان يك روش قابل فهم و ساده، توانسته يك فرصت رقابتي عالي را در اختيار اين تجارتها قرار دهد. راهكار كم هزينۀ آنها، در دنيايي پر هزينه و يك روش بازاريابي ساده، در دنيايي پيچيده و سردرگم.
تاريخچه بازاريابي پارتيزانيپيشينۀ بازاريابي را ميتوان تا چهار هزار سال قبل از ميلاد مسيح تعقيب كرد. يعني زماني كه اولين مصريها از پاپيروس براي نوشتن پيامهاي تبليغاتي و پوسترهاي ديواري استفاده كردند. در حقيقت، چيزي كه ما به عنوان تبليغات سنتي ميشناسيم، به تدريج و طي قرنها كامل شده است. با اينحال، زمان شكفتن آن به اوايل قرن نوزده ميلادي برميگردد.
بازاريابي دهان به دهان چيست و چگونه در آن موفق شويم؟حتما بخوانيد: بازاريابي دهان به دهان چيست و چگونه در آن موفق شويم؟در آن سالها، هدف اصلي تبليغات به تدريج از درگير كردن مخاطب و سرگرم كردن او، به سمت ارائه اطلاعات در مورد محصول و خدمات يك شركت حركت ميكرد. اين موضوع آنقدر جدي شده بود كه در دهه شصت، كمپينهاي تبليغاتي صرفاً بر تبليغات سنگين راديويي، چاپي و تلويزيوني تمركز كرده بودند و آژانسهاي تبليغاتي سنتي صرفاً قصد داشتند مشتريان را مجاب به خريد كنند. و طبيعتا... مردم از اين وضع خسته شده بودند. زمان تغيير فرا رسيده بود.
guerrilla-marketing-book-novin
در 1984، بازاريابي به نام جي كانرد لويسون، عبارت "بازاريابي چريكي" را در كتابي با همين عنوان معرفي كرد. لويسون در اين كتاب، روشهاي جالبي براي مقابله با روشهاي سنتي بازاريابي را ارائه داد كه بر آنها نام بازاريابي چريكي را گذاشته بود. او هدف اصلي بازاريابي چريكي را، پيادهسازي تبليغات نامتعارف با كمترين بودجه ممكن و كسب اطمينان از دريافت بيشترين بازخورد ممكن تعريف كرد. از نظر لويسون، كمپينهاي تبليغاتي بايد شوكه كننده، منحصر به فرد، زيركانه و حتي گستاخانه باشند.
اين روش، در جهان پر خرج بازاريابي سنتي، راهكاري عالي براي بقا به كسب و كارهاي كوچك ارائه ميداد. در نتيجه، بسياري از اين تجارتها به تدريح به اين روش روي آوردند و در نتيجه، تفكر و نگاهي كاملاً جديد نسبت به بازاريابي پيدا كردند.