بروشور (brochure) درسايز بزرگتري نسبت به تراكت چاپ ميشود و معمولاً به عنوان راهنما، اطلاعات لازم را در اختيار مشتري قرار ميدهد تا مشتري بتواند محصول مورد نياز خود را انتخاب كند.
نحوه استفاده و كاربرد، اندازه و سايز، حجم و نوع محتوا و نحوه توزيع از تفاوتهاي اساسي ميان پخش تراكت و بروشور ميباشند كه نياز است قبل از هر گونه اقدامي جهت طراحي و چاپ تراكت يا بروشور در نظر گرفته شوند. ما در ادامه اين مقاله ميخواهيم به بررسي اين تفاوتها بپردازيم.
امروزه با گسترش صنعت چاپ، بسياري از كسبوكارها از انواع روشهاي تبليغات چاپي جهت معرفي و برندينگ محصولات يا خدمات استفاده ميكنند كه ميتوان به مهمترين آنها يعني بروشور و تراكت اشاره كرد.
تفاوت در نحوه توزيعتراكت يكي از روشهاي تبليغاتي است كه با انتقال پيام به مخاطب هدف، ميتواند مشتريان بالقوه را به مشتريان بالفعل تبديل كند. افزايش تعداد مشتريان بالفعل، باعث افزايش ميزان فروش و درآمد ميشود. گاهي ممكن است كه مخاطبان هدف عموم مردم باشند و گاهي ممكن است كه آنها را بتوان از نظر جنسيت، سن، ميزان تحصيلات و … دستهبندي كرد.
تراكت (flyer) براي معرفي محصولات يا خدمات و انتقال پيام تبليغاتي به مخاطب مورد استفاده قرار ميگيرد ومعمولاً در اندازه و سايز كوچكتري نسبت به بروشور طراحي شده و در اماكن عمومي توزيع ميگردد.
تفاوت در اندازه و سايزتراكت و بروشور تفاوت چشمگيري در اندازه و سايز ندارند؛ معمولا تراكت در اندازه A5 و جهت انجام تبليغات و بروشور در اندازه A4 و به عنوان راهنماي محصولات مورد استفاده قرار ميگيرد.
تفاوت درنحوه استفاده و كاربردتراكت معمولاً تك برگ و شامل يك پيام كوتاه مشاوره تبليغاتي ميباشد، اين در حالي است كه بروشور شامل چند لت (به هر بخشي كه بعد از تاكردن يك برگه به وجود ميآيد.) بوده و اطلاعاتي را جهت راهنمائي محصولات يا خدمات ارائه ميدهد.
استفاده از بروشور به مشتريان كمك ميكند كه بتوانند با نحوه استفاده از محصولات يا خدمات آشنا شوند به همين منظور معمولاً بروشور در جعبهاي كه محصولات قرار ميگيرند يا هنگام معرفي خدمات به مشتريان ارائه ميگردد تا مشتريان پس از مطالعه آن بتوانند با نحوه كاربرد محصولات يا خدمات آن كسبوكار آشنا شوند.
تفاوت درحجم و نوع محتواهمانطور كه اشاره شد تراكت در اندازههاي كوچكتري نسبت به بروشور طراحي ميگردد به همين دليل امكان درج محتواي كمتري به هنگام طراحي تراكت وجود دارد. محتوايي كه داخل تراكت درج ميگردد حاوي يك پيام كوتاه تبليغاتي است كه هرچقدر اين پيام بياني شفاف داشته باشد مشتري را يك قدم به فروش نزديكتر ميكند. اين در حالي است كه ميتوان حجم بيشتري از محتوا را بر روي بروشور درج كرد و به همين دليل بروشورها به عنوان راهنماي معرفي محصولات يا خدمات مورد استفاده قرار ميگيرند.